Ohlédnutí za rokem 2015

Rok 2015 znamenal pro Heroes of the Storm opravdu hodně. V polovině roku skončila beta verze, poznali jsme prvního světového šampiona, meta se měnila téměř každý měsíc a CZ/SK herní scéna zažívá vzestup.

Oficiální launch hry

19. května začala open beta, hráči již nemuseli žádat o klíče a všichni mohli začít hrát. Blizzard tak chtěl zjistit, jestli hra vydrží nápor tolika lidí, a čekal na feedback. Již předem bylo známo, že se Heroes oficiálně vydá až 2. června.

Hrdinové

Prvním vydaným hrdinou v tomto roce byl Thrall. Mocný ork, který je velmi oblíbenou postavou světa Warcraftu, se dočkal velké popularity, která mu vydržela až dodnes. Do Nexu dorazil 13. ledna.

10. února se začali radovat fanoušci The Lost Vikings. Erik, Olaf a Baleog se představili v Heroes of the Storm a nutno podotknout, že mnoho hráčů s nimi umělo ohromné divy. Jejich obrovská výhoda spočívala (a stále spočívá) v možnosti sbírat zkušenosti na všech třech lajnách. Ostatní spoluhráči tak mohou v klidu zabírat objektivy a trápit nepřátelské hrdiny. Všichni tři utrpěli v červenci, kdy se Blizzard rozhodl tyto tři bojovníky nerfnout. Přesunuty, případně úplně odmazány, byly důležité talenty a nyní již nejsou The Lost Vikings takovou hrozbou, jakou byli dříve.

Svět Warcraftu poté vypustil do Nexu dva velmi kvalitní a dodnes hrané hrdiny. Prvním z nich je Sylvanas Windrunner, která se představila 24. března. Královna pusherů a každé lajny je velmi silným hrdinou. Dokáže udělit velké množství poškození a svou trait dokáže „zamrazit“ miniony i nepřátelské věže a forty. Do toho přidáme ultimátní schopnost, která rozdává silence. Nemůžeme se divit, že si své místo na světových turnajích drží.

12. květen je datum, který zahýbal s metou Heroes of the Storm nejvíce. Do hry přišel Kael’thas. Ten si od tohoto dne až dodnes drží pozici asi nejsilnějšího carry hrdiny. Jako jeden z mála přežil řadu nerfů a poškození, které dokáže rozdat, je obdivuhodné. Dříve byl silný hlavně díky svému Flamestriku, dnes potřebuje Kael’thas třináctou úroveň a talent Chain Bomb, který rozhodí Living Bombs na okolní nepřátele.

Po silném carry přichází silný tank – Johanna. Ta se vydala do Nexu 2. června a zařadila se mezi nejkvalitnější tanky ve hře. I ta si díky své obrovské schopnosti přežít, mocnému wave clearu a stunu, který jí dodává ultimátní schopnost, drží své místo. Dříve byla opravdu téměř nesmrtelná, na lajnách dokázala vydržet i bez nutnosti vracet se regenerovat své životy a při soubojích o objektivy otravovala nepřátelský tým velmi dlouhou dobu. Mnoho lidí vyžadovalo její nerf, který samozřejmě přišel. V mých očích nebyl sice tak závažný – Blizzard se zaměřil na její efektivní čistění vln (talent Knight Takes Pawn) a délku stunu, který nabízí ultimátní schopnost Blessed Shield. I dnes je tedy Johanna často vidět, ale již není první volba, o kterou se týmy perou.

V červnu se představil ještě jeden hrdina – The Butcher. Velmi zábavný a oblíbený hrdina hlavně do Quick Matchů. Na kompetitivní scéně ho nevídáme tak často. Týmy se pro něj rozhodují maximálně v nějaké silné (ano, mohl bych říct i šílené) kombinaci. V hlavně mi utkvěl Road to Blizzcon v Praze, kde byl využit společně s Falstadem. Kombinace Lamb to the Slaughter a Might Gust pobavila nejednoho fanouška této hry, ale také byla velmi účinná. Soupeř nemohl přijít na to, jak se bránit.

Leoric, který vyšel 21. července, se také zařadil k velmi oblíbeným i hraným hrdinům. Nemá sice takový předpoklad, aby byl jediný tank svého týmu, ale když byla v Evropě meta se dvěma tanky, byl Leoric velmi často jedním z nich. Nyní své místo na kompetitivní scéně ztrácí.

18. srpen přinesl do hry prvního supporta roku 2015 – Kharazima. Monk je velmi univerzální hrdina, který dokáže zastat roli supporta i melee assassina (hlavně po nedávném vylepšení jeho damage traitu). V evropské metě byl nějaký čas až čtvrtý support v pořadí (před ním týmy upřednostňovaly Uthera, Malfuriona a Rehgara). Bylo to i tím, že se v tu dobu již hrály kvalifikace na zmíněný Road to Blizzcon a týmy chtěly vyjít do boje s tím, co umí nejlépe. Ve třetí kvalifikaci (září) jsme ho již mohli vídat častěji a představil se i v pražském finále. Nyní je Kharazim jeden z nejpickovanějších hrdinů. Společně s Utherem, Tyrande a Tassadarem se jedná o nejoblíbenějšího supporta.

Rexxar byl dalším hrdinou ze světa Warcraftu. Warrior, který dokáže ovládat Mishu, ovšem hodně lidí zklamal. Hlavně kvůli nemožnosti dokonale Mishu zvládnout. Tuto schopnost přinesl až následující měsíc, který jej ani tak nepostavil na pozici top picků. Nyní je Rexxar na kompetitivní scéně hraný jen zřídka.

Lt. Morales je poslední vydaný support. Její schopnost léčit single target je obdivuhodná. Na druhou stranu jí chybí aspoň malý plošný heal a hlavně schopnost léčit sama sebe. Její trait jí sice životy regeneruje, ale při špatné pozici je bezbranná a rychle umírá. Hraná je, ale ne tak často jako již zmínění supporti.

Dalším velmi očekávaným hrdinou byl Artanis. Ten vyšel 20. října (pro majitele předobjednávky SC 2: Legacy of the Void. Pro ostatní byl v obchodě k dispozici o týden později). Podle schopností, které byly představeny, měl disponovat obrovskou schopností přežít nepřátelské útoky. Bohužel mu toho chybí hodně, aby se dostal mezi nejlepší hrdiny. Na kompetitivní scéně ho nevidíme téměř vůbec.

Listopad přinesl dva hrdiny v jednom těle – Cho’gall je ovládaný dvěma hráči, čímž se stal jedinečným v celé hře. Jak jej hrát a získat jistě již všichni víte. Vzhledem k tomu, že jej Blizzard prakticky dává zadarmo, asi ani nemůžeme čekat, že by někdy mohl silně ovlivnit metu. Je a bude hraný spíše pro zábavu s kamarády.

Posledním hrdinou roku 2015 se stala Lunara. Opět velké očekávání zatím přineslo jen lehké zklamání a po celém internetu je na Blizzard vyvíjen tlak, aby přišla úprava této postavy. Její poškození je sice dobré, má skvělou schopnost ulovit jakéhokoliv hrdinu, který chce utéct, ale něco jí chybí. Možná by stačilo přidat trošku na přežití (zvýšení životů…), možná toho bude potřeba mnohem více. Aktuálně tedy, bohužel, nepřináší žádnou velkou změnu mety, ale osobně jsem velmi zvědavý, jaké změny se u ní dočkáme. Osobně bych ji rád na profi úrovni viděl.

Battlegroundy

Jako první byl spuštěn Sky Temple, mapa se třemi chrámy, které po aktivaci udělují poškození do nepřátelských věží, keepů a core. V dnešní době se jedná o jednu z oblíbenějších map. Jen ne tak oblíbenou, jakou je Tomb of the Spider Queen. Tento battleground byl spuštěn 24. března a na kompetitivní scéně je suverénně nejhranější a nejoblíbenější. Objektiv není tak silný jako na ostatních mapách, lajny jsou blízko u sebe, takže v každé vteřině hrozí gang osamoceným hrdinům. Jdou na ní využít téměř jakékoliv kompozice, ať už se jedná o double tank kompozici, nebo nějakou zajímavou kombinaci hrdinů (jako například již zmíněný The Butcher s Falstadem).

Poté následoval event Eternal Conflict, který přinesl dvě mapy ze světa Diabla. Prvním byl Battlefield of Eternity (21. červenec), který také spadá mezi oblíbenější mapy. Jen dvě lajny a spousta týmových soubojů u Immortalů jsou zajímavé snad pro každého diváka. Následovala ji Infernal Shrines (18. srpen), kde se vracíme ke třem lajnám. Na této mapě je zajímavý hlavně Punisher, o kterého týmy bojují. Ten totiž primárně neničí budovy jako všechny ostatní objektivy, ale prioritně si vybírá hrdiny, které se snaží zabít svými schopnostmi.

Pátou a poslední mapou uplynulého roku se stala Towers of Doom. Na této mapě je zvláštní to, že hráči nemohou útočit na core, a keepy, které jsou zničeny, se přidávají na stranu protějšího týmu. Jediná možnost, jak na této mapě zvítězit, je vyhrát souboje u objektivů, který způsobí to, že z každého ovládaného keepu jde jedna střela přímo na core. Tuto mapu na kompetitivní scéně téměř nevídáme a osobně jsem zvědavý, jestli se jí dočkáme.

Světový šampionát

V roce 2015 se na Blizzconu poprvé představil i Heroes of the Storm. Dříve se jednalo pouze o exhibici, které se účastnilo pár týmů. Tentokrát se jednalo o dlouhé kvalifikační boje. Ten evropský probíhal na portále ESL přes tři kvalifikační kola, odkud osm nejlepších týmů postoupilo do finále, které se konalo v pražské O2 aréně.

Road to Blizzcon v Praze

Heroes of the Storm byl největším trhákem celého finále. Měl největší pódium a zápasy se začaly odehrávat již den předem, aby se vše řádně stihlo. Pořadatelé chtěli, aby se pro lepší sledovanost a napětí hrálo systémem Bo3 (finále Bo5).

Představily se nám tu týmy Natus Vincere, Team ROCCAT, Virtus.pro, Team Liquid, Team Dignitas, G2.Kinguin, Fnatic a Pirates in Pyjamas. Evropským vítězem se stal tým Na’Vi, který ve finále porazil Team Dignitas.

Blizzcon

I na Blizzconu se utkalo celkově osm týmů. Jednalo se o Team DK, Tempo Storm, Natus Vincere, Brave Heart, Cloud9, GIA, Team Dignitas a Team YL. Evropské celky proklouzly až do semifinále, což je velmi dobrá vizitka. Team Dignitas nakonec ve finále podlehl americkému Cloud9, který se tak stal prvním světovým šampionem.

Vývoj hry

Jak již bylo řečeno, hra vyšla oficiálně 2. června. Od té doby nám Blizzard minimálně jednou do měsíce přináší nové patche, které opravují chyby, upravují schopnosti a celkovou hratelnost hry. Těmito kroky se také určuje meta, ta evropská stála dlouhou dobu na double tank kompozicích, ve které se také odehrály kvalifikace na Road to Blizzcon. Největší změnu jsme mohli zpozorovat až ke konci roku. Blizzard zvýšil death timery pro nízké úrovně a hlavně přepracoval škálování. To ovlivnilo hlavně začátky hry, kdy velmi rychle padají nepřátelské věže i hrdinové. Hra je tak již od začátku velice napínavá a i malá chyba může vést k smrti hned zkraje utkání.

Změny na hrdinech přináší každý patch. Všechny vám přinášíme přeložené na našem webu, přesto zmíním jeden, který velmi silně ovlivnil aktuální hru a metu – patch ze 6. října. Zde přišel první nerf pro Zeratula (talent Worm Hole), ale hlavně přidal buff spoustě hrdinů. Tyrande a Tassadara proměnil na výborné a schopné supporty. Nejvíce se zaměřil na warriory. Johanna dostala již zmiňovaný nerf, na druhou stranu byli o dost vylepšeni Chen, Stitches, Diablo a E.T.C., který se opět vyškrábal na pozici jednoho z nejhranějších tanků.

CZ/SK herní scéna

Díky finále Road to Blizzcon hodně vzrostl zájem o Heroes of the Storm. Díky tomu a projektu Storm the Scene, který pomáhá sestavovat týmy, se opět spustily turnaje na tuzemských portálech – jedná se o Storm the Scene turnaje na TopGaming.eu a Blizzfan Cup na ESL.

Této skutečnosti si začínají všímat i herní organizace, které se začínají po týmech shánět. Osobně doufám, že naše scéna bude dále růst tímto tempem, abychom měli týmy, které budou konkurenceschopné na evropských turnajích.



Naposledy upravil/a Bellatrix 07.01.2016 v 22:51:10.

Chcete si povídat o Heroes of the Storm? Připojte se na náš Discord. Rádi vás uvidíme.

Diskuze

Fredrik 07.01.2016 10:12

Ellendway
Jak je to s Haunted mines? Za poslední dva týdny jsem ji nehrál ani jednou.
Haunted Mines je aktuálně postaven mimo rotaci map. Hrát jde tedy jen v Custom Games. Důvodem je, podle vyjádření Blizzardu, velký počet map. Rotace se má po nějakém časovém intervalu měnit.

Ellendway 07.01.2016 06:44

Jak je to s Haunted mines? Za poslední dva týdny jsem ji nehrál ani jednou.

Pro napsání komentáře musíte být přihlášený.
Přihlásit se
nebo
Zaregistrovat nový účet