Základy MOBA

  MOBA    basics    základy   

Od vyhlášení Heroes of the Storm uplynulo již několik měsíců a je přirozené, že hra začala lákat velké množství různých hráčů. Můžeme proto také předpokládat, že kromě mnoha hráčů dobře obeznámených s Multiplayer Online Battle Arenas (nadále MOBA) hra naláká také spoustu nováčků v tomto žánru. Tento článek bude věnován pro hráče s malou nebo žádnou zkušeností s MOBA, co neví kde začít. Pokud jste se již věnovali některé z MOBA her, jako je League of Legends nebo Dota2, pravděpodobně v těchto řádcích nenaleznete nic přínosného. Pokud jste ale začátečník a chcete nabrat pár teoretických vědomostí do začátku, pak setrvejte a rozšiřte si obzory. Začátečníci budou mít nejspíše problém s pochopením některých termínů, proto pro vás máme slovník pojmů. Odkaz na něj naleznete na konci článku. Mějte však na paměti, že tato pravidla platí pro zaběhlé MOBA hry a Heroes se snaží otřást základy MOBA, jak to jen jde. Proto ne vše, co vám zde popíšu, bude přímo pasovat na Heroes, ale budu se snažit trochu vám osvětlit základní pojmy, které víceméně sedí na všechny MOBA hry. Přinejmenším budete moci skočit do jedné ze stávajících MOBA s nějakou představu o tom, co očekávat, a zkrátit si tak čekání na Heroes of the Storm!

Co je MOBA?

Kořeny MOBA lze vysledovat přes komunitou vytvořený herní mód pro Warcraft III, pojmenovaný Defense of the Ancients, až k mapě pro StarCraft Aeon of Strife. Tradiční mapa se téměř vždy skládá ze dvou základen, spojených třemi hlavními cestami, které jsou prošity dalšími příčnými cestičkami a celý herní plán je uprostřed rozdělen vedví často příkopem nebo řekou. Obě základny mají na začátku hlavních cest budovu, která vysílá bojové jednotky (miniony) za jediným cílem, zničit oponenta. Na každé z cest stojí tři obrané věže, které musí být svrženy, než je nepřátelskému týmu umožněn průchod. Hra končí, když jeden z týmů zničí základnu (hlavní budovu na kraji mapy, v srdci celé obrané struktury) soupeře. Na pochopení je to velice jednoduchý herní žánr, než se dostanete mezi opravdové hráče.

Klasická MOBA mapa. Oranžová = základna, modrá = věže, žlutá = cesta.

Hráč

Hráči přebírají klíčovou roli ve všech střetech MOBA. Jako člen pětičlenného týmu slouží hráč, hrdina, svým spojencům jako výkonná bojová jednotka silově vysoce převažující schopnosti minionů, proto je jeho úkolem razit cestu vstříc nepřátelské základně, ničit obranné věže, eliminovat opoziční hrdiny a v neposlední řadě bránit svou základnu před stejným osudem. Hráči mohou ve hře zastávat různé role, jako například TANK, GANKER, ADC nebo SUPPORT. Na začátku hry obvykle čtyři hráči hlídají boční dvě strany, takže na cestě BOT (nejspodnější cesta) i na TOP (nejsvrchnější cesta) dlí dva hráči. Poslední hráč chodí na MID (prostřední cesta). Hráči a jejich pozice se můžou různě měnit a míchat, třeba v pokročilejších zápasech je obvyklé, když jeden hráč jde do jungle a získává zkušenosti zabíjením monster v ní. Základní pravidlo ale je, že každou cestu musí hlídat vždy alespoň jeden hráč, dál se fantasii meze nekladou. Jak ale hra ubíhá, hráči budou mít tendenci více se seskupovat a ke konci hry dochází k epickým 5v5 (pět hráčů v boji proti nepřátelským pěti) bojům, které často rozhodují o prohře nebo výhře.

Strategie rozhoduje

Navzdory tomu, co někteří členové MOBA komunity tvrdí, vítězství nestojí na několika skvělých hráčích, ale na dobře promyšlené strategii celého týmu. Díky široké škále různých volitelných hrdinů záleží na tom, jak spolu tým komunikuje a jak si vyhovuje, proto i tým, jehož hráči nejsou nijak herně úžasní, mohou dobrou strategií a týmovostí porazit i profesionály v oboru. Hráči, co si myslí, že vše zvládnou sami, jsou často obětí přečíslení a smrti, proto je důležité sledovat, co vaši spojenci dělají, kam jdou a kde jsou nepřátelé. Nemusíte nutně chodit ve skupince, ale musíte spolupracovat. To je hlavní klíč k úspěchu!

Herní obtížnost a komunita

MOBA je bohužel jeden z nejtěžších žánrů, co se zaučení týče. Mladým hráčům trvá dlouho, než se dostanou na tu správnou herní úroveň, to je způsobeno několika faktory. Jedna z příčin je dlouhá herní doba jedné hry (obvykle třicet až šedesát minut). Dalším problémem je již zmíněné sehrání se s týmem, jeden slabý článek týmu může totiž znamenat prohru celého mužstva. MOBA je také označována jako velice nepřátelská co se komunikace týče. Je to způsobeno hlavně tím, že když kazíte hru, nekazíte ji jen sobě, ale celému týmu, což může a bude spoluhráčům vadit. Nicméně žádný strach, zachovávejte klidnou tvář, komunikujte s týmem přátelsky a vaše jednání se vám vrátí.[/just] [just]S vývojem hry vám osvětlíme další tajuplné herní strategie, prozatím FOR THE STORM!

Slovníček pojmů a zkratek


Redakci Blizzfanu podporuje obchod Gamebrand, který nabízí širokou škálu herního merchandise a příslušenství. Nákupem přes tento odkaz nás podpoříte.


Chcete si povídat o Heroes of the Storm? Připojte se na náš Discord. Rádi vás uvidíme.

Diskuze

Žádné komentáře
Pro napsání komentáře musíte být přihlášený.
Přihlásit se
nebo
Zaregistrovat nový účet