Grubby: Aby týmy z NA v dohledné době překonaly Fnatic, se…

  Grubby    Western Clash    Fnatic   

english translation:

Nedlouho po skončení Western Clash v Kyjevě se nám podařilo vyzpovídat nizozemskou e-sports legendu, Manuela "Grubbyho" Schenkhuizena, bývalého profesionálního hráče WarCraft III a StarCraft II, vítěze přes 40 offline turnajů a 6x světového šampiona ve Warcraft III. Poprosili jsme ho o zhodnocení právě ukončeného Western Clashe,  týmů, které v něm účinkovaly, a o jeho názor na aktuální metu.

Manuel "Grubby" Schenkhuizen, narozen 11.5. 1986, Nizozemí

Bývalý profesionální hráč ve hrách Warcraft III a Starcraft II. Vítěz přes 40 offline turnajů a 6x světový šampion ve Warcraft III. Nyní pracuje jako komentátor Heroes of the Storm pro Blizzard. Kromě toho se věnuje také streamovaní.

TwitterTwitch StreamOsobní web

 

V níže uvedeném spoileru, naleznete vysvětlivky pro některé použité anglické výrazy.

SPOILER - ZOBRAZ / SKRYJ

 

V tomto prostřední se pohybuješ už snad celou věčnost. Jak se změnil nový formát soutěží v roce 2017 oproti starému a jaký by podle tebe měl být další krok produkčního týmu?

Vůbec mi to tak nepřijde. Je to opravdu krátká doba - 14 let. Za tuto dobu prošel e-sport neuvěřitelnými změnami, ale nezapomínejme, že se stále jedná o krátkou dobu. Pro HGC 2017 zvolil Blizzard systém, který posiluje stabilitu regionů a profesionálních hráčů. 8 nejlepších týmů z každého regionu má poprvé v historii e-sportu her od Blizzardu jistotu finační stability jako doposud nikdy. Je zde jasná (i když složitá) cesta kvalifikovat se do profesionální divize v Koreji, Číně, Evropě a Severní Americe (NA). Tato transparentnost dříve chyběla a v letech 2003 - 2016 to občas bylo o "čekání na nečekanou příležitost". Tento systém se mi líbí stejně jako ten pro 2012 WCS StarCraft II. Dalším krokem pro produkční tým HGC bude zajistit ještě hladší průběh akcí po celém světě - rychlé přechody mezi jednotlivými zápasy a přenos v kvalitě 1080p.

 

Vzhledem k obecnému nedostatku větších turnajů a organizovaných lig v menších regionech, často závisí téměř celý příjem místních týmů na tom, zda se probojují na Western Clash nebo Mid Season Brawl. Jakým dalším způsobem by mohl Blizzard tyto regiony ještě podpořit?

Abych byl upřímný, malé regiony mohou očekávat pouze přiměřenou podporu. Množství diváků a úrověň jejich her není na stejné úrovni jako hlavní regiony, aby do nich investovali stejné množství prostředků. Na druhou stranu by bylo skvělé kdyby program Twitch Cheering pro HGC zahrnoval i malé regiony. Není to tak snadné jak se zdá, ale doufám, že tuto výzvu zvládnou překonat, takže se i týmy jako Red Canids a Nomia budou cítit více jako součást tohoto celku a získají trochu motivace a finanční stability navíc díky dobré vůli fanoušků.

 

Tři nejlepší evropské týmy skončily na Western Clash v pořadí přesně podle dosavadní tabulky druhé fáze HGC ligy. Liquid, jako třetí evropský tým, postupně porazil všechny tři severoamerické týmy. Je mezi těmito regiony opravdu tak velký rozdíl?

Pokud je aktuálně Fnatic 10/10, tak Team Expert byl 8/10, Liquid 6/10 a Team Freedom a Galeforce z NA okolo 5/10. Aby týmy z NA v dohledné době překonaly Fnatic se zdá téměř nemožné, ale Liquid se zdají být na dosah. Samozřejmě i v tuto chvíli, týmy z obou stran pravděpodobně pilně trénují aby tyto předpovědi překonaly.  Každý je soustředěný na to, aby se před BlizzConem 2017 zlepšil co nejvíce. Neboť právě tým, který je ochotný do tréninku vložit víc námahy než ostatní, a který bude rovněž trénovat chytře, bude tím, kdo se zlepší rychleji než ostatní.

 

Podle stávajících výsledků v HGC se zdá, že rozdíly mezi jednotlivými týmy v EU (kromě Fnatic) nejsou tak velké jako v NA. Proč jsou v tomto ohledu tyto regiony tak odlišné?

Myslím si, že občas existuje jednoduché vysvětlení. Raději, než se snažit o rozsáhlou analýzu ekosystému jednotlivých regionů, můžeme říct, že hráči Fnatic pracovali nejtvrději, aby byli tak dobří, a že jsou očividně talentovaní. Moje teorie je, že setrvání ve stínu Dignitas po takto dlouhou dobu je donutilo se vyvinout. Bude zajímavé sledovat, jak si Fnatic tak Dignitas povedou (v HGC), v týdnech 6-10 a na BlizzConu, pokud se tam dostanou.

 

Fnatic vždy patřil mezi nejlepší evropské týmy. Ale od těsné porážky (3-2) s Dignitas ve finále prvního Clashe se hráči neustále zlepšovali. Dosáhli svou formou maxima nebo se mohou nadále zlepšovat?

Pokud je má teorie správná, Fnatic se nadále oproti formě, kterou předvedl na Mid Season Brawlu a WC Kyjev, moc zlepšovat nebude. Už nějakou dobu neexistuje tým, který by na ně ze spodu tlačil. Udržet si a nebo najít motivaci se zlepšit (a vědět jak!) bez existence takovéto přímé hrozby, je to, co rozhodne, jestli dokáží Fnatic na BlizzConu porazit korejské týmy či nikoliv.

 

Vyhráli celý turnaj bez ztráty jediné mapy. To se naposledy podařilo MVP Black během 2016 Spring Championship. Jaká je aktuální forma Fnatic v porovnání s tehdejší formou MVP Black? 

Každá část hry je postavená z cihel pod ní. Proto je téměř nemožné porovnávat jednotlivé týmy v jejich nejlepších letech, pokud nenastaly současně. Spíš se týmy potřebují nadále předvádět co nejlépe, aby jejich odkaz trval co nejdéle. Udělat svůj přiběh hodný vyprávění svým budoucím dětem, obrazně řečeno. Pokud mi pamět slouží dobře, MVP Black vyhrál v řadě 40 her (nebo tak nějak). Fnatic má stále co dokazovat, vždyť jejich úspěch trvá zatím pouze půl roku.

 

Popravdě to v jejich podání vypadalo jednoduše a až na jednu nebo dvě hry vypadal Fnatic nezastavitelně. Jak se dá takovýhle tým porazit jinak, než občas vyhrát pomocí Cheese?

Učit se od nich, vyrovnat se jim v tom, co umí, a dokonce je nasledně překonat. Cheese vždy vydrží jen chvíli. Z dlouhodobého hlediska vždy vyhrají základní dovednosti, mechaniky a flexibilita.

 

Pouze pět assasinů a dva specialisté byli picked/banned více než desetkrát (z 43 her). Myslíš si, že někteří populární assasini jsou příliš silní, synergizují příliš dobře s jinými populárními hrdiny nebo proč se nehrají jiní?

Mágové jsou dobří proti týmům s jedním warriorem, jedním supportem a třemi DPS. Příkladem je Jaina, Kael'thas, Chromie, Azmodan, Nazeebo a Probius - všichni využívají nižší výdrže takových kompozic. Zatímco dva warrioři, dva supporti a jedno DPS jejich poškození proléčí a zaútočí na tyto kompozice mágů. To je jeden z důvodů, proč se Dignitas nedařilo. Mají skvělého hráče mágů Meneho, kterému se nedařilo nalézt jeho místo v aktuální metě. Mágové to měli na Western Clash v Kyjevě težké, protože jejich Poke Damage dokaží kompozice se dvěma supporty, které zde byly populární, bez problémů proléčit. Hrdinové, kteří se spoléhají téměř pouze na základní útoky, lze v Draftu snadno Counterovat. Zul'Jin, Raynor a Sgt. Hammer je možné zvolit pouze jako posledního hrdinu a jsou mnohem více jednostranní než Valla a Lunara, kteří mají více kouzelného poškození. Sgt. Hammer jednou hrál Liquid ve hře, kterou měl vyhrát (Cursed Hollow). Co následně zbyde jsou hrdinové, o kterých si týmy myslí, že fungují nejlépe. Myslím, že více než 55 hrdinů ze 70 se v nějaké hře objevilo, což neni v součtu špatné číslo.

 

Dva supporti, což spousta hráčů nemá ráda, se objevili v téměř 50 % všech picknutých složení týmů. Navíc se některé týmy snažily snížit protihráčům možnost volby supporta, pickováním více supportů nebo jejich banem, takže toto číslo mohlo být ještě větší. Je nějaká možnost, jak by se mohla meta odklonit od pickování dvou supportů, aniž by je bylo třeba nerfovat?

Povězme si, o čtyřech základních schopnostech supporta: (1) Léčení (2) Utility (3) Wave Clear a (4) Hero Damage. Pokud dokáže support (1) dobře léčit a současně (3) má dobrý Wave Clear a (4) Hero Damage, bude dobrou volbou do týmů s dvěma supporty. Důvodem proč se vyhýbat Utherovi + Kharazimovi je chybějící (3) Wave Clear. Auriel + Tassadar spolu fungují dobře, protože oba mají úžasný (3) Wave Clear, (2) Utility a dokaží v průměrné hře udělat 20-40 tisíc (Auriel) nebo 40-70 tisíc (Tassadar) (4) Hero Damage. Takže zvolením takových dvou supportů toho neztratíte tolik. Ve zkratce, supporti, kteří mají dobrou schopnost léčení a (nebo) (2) Utility, musí mít hrozný (3) Wave Clear, (4) Hero Damage nebo oboje. Jinak bude meta s dvěma supporty přetrvávat.

 

Naposledy vydaný support Stukov se rovněž párkrát objevil. Množství Sustained Healingu, kterého je schopný, je často přirovnáváno k Auriel. Byl ale rovněž hraný v Pick Compech, díky jeho Utility - Silence. Kam si myslíš, že zapadá v aktuální metě?

Stukov má skvělou Utility a velmi dobrý Sustained Healing. Dobře zvládá i Burst Healing, ale ten je poněkud opožděný a těžší na ovládání, takže jeho schopnosti nejsou natolik spolehlivé, aby zachránily spoluhráče nebo Stukova od rychlé smrti. Jeho Wave Clear je "ok" a jeho Hero Damage je pro supporta průměrná. Celkově bych ho ohodnotil 9/10 Utility, 9/10 Sustained Healing, 5/10 Burst Healing a 4/10 Hero Damage. Protože v posledních třech kategoriích zaostává, běžně ho uvidíte v týmu se dvěma supporty společně s Tassadarem, Utherem a nebo (specialistou na ochranu proti Burst Damage) Medivhem.

 

Brightwing, díky Fnaticu, který ji opět zpopularizoval, se také objevila v poměrně velkém množství her. Ostatní globální hrdinové jako Dehaka, Abathur, Illidan (s Huntem) se objevovali ve hrách také často. Vypadl Falstad z mety nadobro nebo co způsobilo, že ho týmy pickovaly tak málo?

Falstad vyhrál 100 % her ve kterých byl picknut, ale obecně se mu týmy budou vyhýbat, pokud protivník bude mít Illidana nebo Genjiho. Proti nim by totiž v průběhu hry opakovaně umíral. Popravdě, Brightwing je proti nim dokonce mnohem bezpečnější díky Utility v podobě Polymorph, Pixie Dust, Emerald Wind, Ice Block a útěku přes Z. Nebýt Illidana a Genjiho, předpokládám, že by Falstad byl hraný mnohem víc.

 

Děkujeme ti za poskytnutý rozhovor, nějaká poslední slova, poděkování?

Bylo mi potěšením a také děkuji za rozhovor. Zakrátko začne velice vzrušující event, Eastern Clash v Tchaj-peji (11.-13. srpna). Pokud vás zajímá jak na tom aktuálně jsou čínské a korejské týmy, doporučuji vám se na něj podívat. Také právě vyšel Garrosh Hellscream (Ork Warrior). Jakmile opět začné pravidelná sezóna HGC, bude to již 2 týdny od vydání a bude povolen. Proto se podívejte na můj stream twitch.tv/followgrubby, ať víte jak se hraje. Jako vždy mockrát děkuji svému sponzoru ASUS Republic of Gamers - Volba šampionů.

 

Zdroje obrázků:

https://twitter.com/blizzheroes/status/852582535787925504

https://www.facebook.com/FollowGrubby/

Diskuze

Žádné komentáře
Pro napsání komentáře musíte být přihlášený.
Přihlásit se
nebo
Zaregistrovat nový účet